توضیحات
بخشی از کتاب الحسن و القبح عقلیان ام شرعیان ام اعتباریان؟ به تألیف آیتالله شیخ ماجد کاظمی انتشارات چتردانش:
مطلب اول: در مورد حجیت عقل
عقل یکی از ادله است، در واقع حجت اول است و شیعه هم قبول کرده است
خط مقدم بر اعتبار آن است و برای روشن شدن اوضاع می گوییم: مراد از ذهن، ادراکات شهودی و برهانی آن است، بدون شهود و حدس و ملاحظات عقلی، بدون هیچ تفاوتی بین دلیل نظری یا عملی.
همانطور که مشخص خواهد شد. سپس ادله عقلی به دو قسمت تقسیم می شود: آنچه ذهن مستقلاً بر آن تکیه نمی کند و
چیزی که او از آن مستقل است.
اول: این که یکی از دو مقدمه غیر عقلی است و دیگری عقلی است، مانند حکم عقل که مقدمات آن واجب است این مقدمه عقلی محض است واجب است به آن اضافه می شود. ادله ای که از آنها تشکیل شده است، برای اولویت دادن به مقدمات عقلی، «عقلی» نامیده می شود.
این بخش «مستقل ذهنی غیر مستقل» است.
دوم: اینکه هر دو مقدمه باید عقلی باشد، مانند عدم امکان تضاد و
مانند قضاوت ذهن در مورد خوبی یا بدی چیزی که به آنها امور مستقل می گویند
ذهنیت به عقل نظری و عقل عملی تقسیم می شود.
موضوع دوم، تقسیم ذهن به نظری و عملی است
آنگاه ممکن است این تحقق ها یا در اموری باشد که فقط به آنها مربوط می شود
با نظریاتی که مستلزم الزام عملی نیستند و با عدم امکان تضاد دو نقطه شروع می شود
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.